زرتشت
پندار نیک گفتار نیک کردار نیک

 

در روزهای اخیر، برخی از رسانه های داخلی در تلاش هستند تا نشان دهند زرتشتیان ایران، اقلیتی قانون گریز هستند و از قوانین کشوری سواستفاده می کنند و در همین زمینه گزارشی در سیاست ما منتشر شد که پس از آن تابناک و رسانه های دیگری نیز آن را منعکس کردند.گزارشی که نشان می دهد نویسندگان آن برای تخریب چهره رقیب سیاسی شان، زرتشتیان ایران را وسیله کرده اند تا حتی به قیمت محدود شدن بیش از حد آنها به اهدافشان دست یابند، زرتشتیانی که در طول سالهای پس از انقلاب و قرنهای متمادی همواره برای موفقیت و پایداری این مرز و بوم تلاش کرده اند، شهدای فراوانی را تقدیم ایران عزیز کرده اند و به صورت مسالمت آمیز در کنار مسلمانان زندگی کرده اند،


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ شنبه 21 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

 
یزدگرد سایتی برای نسل آینده پژوهشگران زرتشتی
 
 
Image
تارنمای «پارسی خبر» از راه اندازی یک سایت انگلیسی زبان با نام «یزدگرد» خبر داده است که وب سایتی است با هدف گردآوری و انتشار تحقیقات و پژوهشهای علمی انجام شده بر روی زرتشتیان که توسط محققان زرتشتی در دانشگاه های مختلف در سراسر جهان صورت گرفته است.

پارسی خبر بهمن مرادیان، دان شفیلد، ساموئل تروپ و دینیار پتل را از دست اندرکاران این سایت معرفی می کند.

و در ادامه به یکی از نوشتارهایی که توسط دینیار پتل در این سایت قرار گرفته اشاره می کند، این نوشتار مربوط است به مقالات، جزوات، بروشورها و اخبار مربوط به دادابای نورورجی یکی از پارسیان سرشناس که خدمات زیادی را انجام داده است، در این مقاله به وجود 25000 نوشته در مورد نوروجی اشاره می شود که بسیاری از آنها به دلیل نگهداری نادرست دچار آسیب شده اند.

این تارنمای انگلیسی زبان را در
اینجا ببینید.


نوشته شده در تاريخ چهار شنبه 18 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

در یسناى 49 / 4 آمده که: دوزخ براى دیو و منزل دروغگویان است، و محل عذاب ابدى تبهکاران. در یسناى 11 / 20 و ویسبرد 7 / 10 و یشت 2 و ارتاویرافنامک 15 21 آمده است که: روان پس از گذشتن از سه مرحله (پندار، گفتار، کردار زشت ) به فضاى تیرگى بى پایانى که مکان اهرمن است، واصل مى شود. در فرگرد 18 آمده است: در دوزخ سرما (باد) خشکى، گنده بوئى وجود دارد، دوزخ عمیق بوده، داراى چاههاى سهمگین است، و جانورانى دارد که ارواح بدکاران را مى درانند؛ کوچکترین آنها به بزرگى کوهى است. اما روان و روح نیکوکاران پس از مرگ توسط دو فرشته که نویسنده اعمال اویند، به جاى ویژه خود مى رود، و پل صراط براى او به ارتفاع نیزه گشاده مى شود تا بتواند عبور کند. در اوستا آمده است: اهورامزدا مى گوید هر کس در جهان کلام را با تکالیف لازمه ونواى خوش بخواند، روح او آزادى یافته و به منزلگاه آسمانى به پرواز درخواهد آمد


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

زرتشتیان پس از در گذشت یکی از خویشان خود مراسمی به شرح زیر برگزار می نمایند: درروز سوم در گذشت مراسم آیینی به نام سوم و نیز مجلس ترحیم که زرتشتیان آن را پرسه Porseh می گویند. به یاد شخص در گذشته برپا است و در مجلس اخیر آشنایان و دوستان خانواده از زرتشتی و غیر زرتشتی حضور می یابند.در بامداد روز چهارم در گذشت مراسمی به نام چهارم و بعد از ظهر روز دهم مراسم دیگر به نام دهه و در روز سی ام در گذشت مراسم سی روزه به نام در گذشته به جا آورده می شود.در روزسی ویکم یعنی درست یک ماه پس از در گذشت مراسم مذهبی به نام روزه به یاد شخص مرحوم برگزار می شود و این مراسم هر ماه تا یازده ماه متوالی ادامه می یابد. در ماه دوازدهم که درست یک سال از فوت شخص مرحوم گذشته مراسمی به نام سال انجام می یابد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |

دین زرتشتی دارای مبحث آخرت شناسی بسیار زنده و جذابی است. این آخرت شناسی کاملا با ایمان زرتشتی مبنی بر آزادی کامل بشر همخوانی دارد. دین زرتشتی نیز مانند ادیان دیگر به فناناپذیری روح آدمی که با مرگ جسمانی نابود نمی شود باور دارد.انسان پس از مرگ چنان زندگی خواهد داشت که با اعمال درست یا نادرستی که در زندگی زمینی خود انجام داده است مطابقت داشته باشد. انسان درستکار در بهشت جای می گیرد که پر از چیزهای دلپذیر و زیباست و انسانهای بدکار به آتش دوزخ گرفتار می شوند که مکان رنج و آلام وحشتناک است. در دین زرتشتی با بسط جزئیات آخرت شناسی، اعتقاد بر این است که روح پس از مرگ جسمانی انسان به مدت سه روز با بدن می ماند و به اندیشه درباره اعمال خود می پردازد.


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 15 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |


ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ دو شنبه 9 آبان 1390برچسب:, توسط افشین |